تاریخچه مبل کلاسیک

تاریخچه مبل کلاسیک از موضوعاتی است که کمتر به آن پرداخته شده است ولی اکثر کسانی که به هنر یا دکوراسیون داخلی علاقه مند هستند به شناخت بیشتر تاریخچه مبل کلاسیک تمایل دارند.صنعت مبل کلاسیک که در ایران به عنوان مبل استیل یا سلطنتی نیز شناخته می شود و سپس به دو نوع مبلمان تقسیم بندی شدند و از دهه ۱۶۰۰ در اروپا شکل گرفت و از آن زمان همچنان در مد قرار دارد.

از آنجایی که دستمزد سازندگان به صورت ساعتی پرداخت می شد،طرح های سخت تر و پیچیده تر نشان دهنده زمان بیشتری بود که صرف ایجاد و خلق اثر شده است.در نتیجه هر چه مبل پیچیده تر و پرکارتر بود نشان دهنده وضعیت مالی و موقعیت آن فرد بوده است.

مبل کلاسیک دارای ویژگی های منحصربه فرد و خاص است.

 

در ادامه ما در مورد تاریخچه مبلمان کلاسیک از جمله طراحی،نوع پیدایش،زمان ورود به بازار ایران و مدل های معروف کشورهای خارجی خواهیم پرداخت و به طور کامل درمورد آن ها صحبت می کنیم.

 

طراحی سبک کلاسیک

طراحی سبک کلاسیک یا سنتی از زمان آغاز ژاکوبین رشد و در حال تکامل می باشد.مبلمان سبک کلاسیک معاصر با الهام از طراحی های انگلیسی و فرانسوی قرن ۱۸ و ۱۹ و نیز بیشتر ازسبک های باروک،رمانتیک،روکوکو و نئوکلاسیک الهام گرفته شده است.بسیاری از مبلمان های امروزی از ریشه های سنتی الهام گرفته اند.

 

مشاهده محصولات مبل استیل کلاسیک !

 

زمان پیدایش مبلمان کلاسیک

مبلمان کلاسیک برای قرن ها قسمت مهمی از تاریخ بشر بوده است.از زمان تاج و تخت های مصر باستان تا صندلی های زمان رنسانس،مبل کلاسیک نه تنها وسیله ای مهم و کاربردی بوده است،بلکه به عنوان نمادی از وضعیت و منعکس کننده ارزش های فرهنگی آن منطقه بوده است.تاریخچه این سبک از مبلمان،ترکیب غنی از سبک ها،مواد اولیه و طراحی های مختلف و متنوع است که در حین زمان به تکامل رسیده اند.

مبلمان سنتی یا کلاسیک طی تحولاتی،از طرح های شلوغ دوره باروک الهام گرفته شده است.

 

دسته بندی مبل استیل کلاسیک

 

تاریخ تحول مبل کلاسیک

مبل سبک آنتیک یا کلاسیک در دوره های زمانی مختلف دارای ویژگی ها و صفات خاص خود بوده است.هرکدام از این دوره ها،هویتی جداگانه و خاص به این صنعت اضافه نموده اند و باعث شناخت بهتر آن نیز شده اند.

مهم ترین دوره های زمانی و مدل های تاریخچه مبل کلاسیک:

 

  • ژاکوبین(۱۶۰۰تا۱۶۹۰):سبک ژاکوبین برخاسته از رنسانس اولیه انگلیسی می باشد.مبلمان ژاکوبین با خطوط مستقیم،کنده کاری ها و منبت های تزئین شده و رنگ تیره شناخته می شود.
  •  ویلیام و مری(۱۶۹۰ تا ۱۷۳۵):مبلمان به سبک ویلیام و مری در اواخر قرن هفدهم و اوایل قرن هجدهم متداول و رایج بود و برگرفته از فرهنگ هلند و چین بود.این سبک با پایه توپی شکل قابل شناسایی می باشد.
  •  ملکه آن(۱۷۰۰ تا ۱۷۵۵):مبلمان سبک ملکه آن،در زمان سلطنت و فرمانروایی ویلیام سوم در انگلستان ظهور نمود.پایه سبک کابریول،صندلی های فیدل و دستگیره هایی به شکل بال خفاش معروف و شناخته می شود.
  • پنسیلوانیا داچ(۱۷۲۰تا ۱۸۳۰):پنسیلوانیا داچ یک سبک مبلمان آمریکایی می باشد اما از سبک آلمانی الهام گرفته است.این سبک به سادگی و نیز رنگ بندی عامه پسند معروف می باشد.
  •  لویی شانزدهم(۱۷۶۰تا ۱۷۸۹):این نوع سبک و طراحی برای ماری آنتوانت در طول انقلاب فرانسه و تحت تاثیر طراحی نئوکلاسیک طراحی گردید.مبلمان لویی شانزدهم با الهام گرفتن از سبک یونانی،خطوط مستقیم،حکاکی ها و منبت های پرنقش و نگار نیز شناخته می شود.
  •  چیندیل(چیندر) (۱۷۵۰ تا ۱۷۹۰):این سبک و طراحی توسط یک کابینت ساز در لندن به اسم توماس چیندیل ابداع گردید.می توان آن را زیرمجموعه سبک گوتیک،فرانسوی و چینی و سبک ملکه محسوب کرد.
  • مبلمان چیندیل با پایه کابریول،پایه طرح توپ و پنجه و نیز قفسه های طرح دار معروف می باشد.
  •  مبلمان هپل وایت(۱۷۶۵ تا ۱۸۰۰):مبلمان هپل وایت به نام طراح لندنی جورج هپل وایت اسم گذاری شده است و اوایل در ایالت متحده محبوب بود.مبلمان هپل وایت با الهام از سبک نئوکلاسیک،ظاهر ظریف،رنگ ها و پایه مخروطی و منبت کاری های متضاد شناخته می گردد.
  •  شرایتون(۱۷۸۰تا ۱۸۲۰):سبک شرایتون به افتخار طراحی انگلیسی جورج شرایتون نامگذاری شده است.مبلمان شرایتون با سادگی زیاد،رنگ های متضاد،خطوط مستقیم و برخی اوقات پایه مخروطی شناخته می شود.
  •  مبلمان سبک فدرال(۱۷۸۰ تا ۱۸۲۰):مبلمان فدرال ترکیبی ازسبک های شرایتون و هپل وایت می باشد.این سبک مبلمان به خاطر رنگ های متضاد،خطوط صاف و زیبا و نقوش نئوکلاسیک و تزئینات خاص مشهور می باشد.
  •  امپراتوری آمریکا(۱۸۰۰تا ۱۸۴۰):این سبک و مدل در اواخر قرن نوزدهم در ایالت متحده آمریکا متداول بود.به علت تزئینات کلاسیک،کنده کاری های اصیل و پرداخت های تیره رنگ مشهور می باشد.
  •  ویکتوریا(۱۸۴۰ تا ۱۹۱۰):این سبک در دوره ویکتوریا به اسم ملکه ویکتوریای انگلستان نامگذاری گردیده است.مبلمان ویکتوریایی که در طول انقلاب صنعتی ایجاد گردید،اولین سبکی بود که به حالت کارخانه ای تولید گردید.مبلمان ویکتوریایی با الهام گرفتن از سبک رمانتیک،رنگ های تیره،تناسبات سنگی و تزئینات استادانه شناخته می گردد.
  •  هنر و صنایع دستی(۱۸۰ تا ۱۹۱۰):این نوع سبک با طراحی ساده و کاربردی معروف می باشد و تحت تاثیر ایده های ویلیام موریس قرار گرفت.هدف و قصد او ورود به صنایع دستی و سنتی به صنعت مبل سازی بوده است.
  •  آرت دکو(۱۹۱۰ تا ۱۹۳۹):مبلمان آرت دکو برخلاف سبک هنر و صنایع دستی،دارای طراحی شلوغ تری می باشد.پیدایش مبلمان آرت دکو به مدت زمان کوتاهی قبل از جنگ جهانی اول فرانسه بر می گردد.این سبک با رنگ های تند،منبت های چوبی،سطوح براق و اشکال هندسی با خطوط زاویه دار شناخته می گردد.
  •  طراحی مدرن اسکاندیناوی(۱۹۳۰ تا ۱۹۵۰):مبلمان مدرن اسکاندیناوی که از کشورهای اسکاندیناوی مثل سوئد و فنلاند سرچشمه گرفته شده است در اوایل قرن بیستم دارای محبوبیت فراوانی بود.این سبک دارای سه ویژگی اصلی می باشد که عبارتنداز کاربردی بودن،مینیمالیسم و سادگی آن که با چوب طبیعی ساخته می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *